متن خبر

۷ درس مهم‌ برای نه گفتن به مدیران و حفظ شغل‌تان

 

 هیچکس دوست ندارد که همیشه به خواسته‌های اطرافیانش پاسخ مثبت بدهد اما این مسئله دلیل نمی‌شود که نه گفتن به مدیران برایتان آسان باشد.

فرقی ندارد که از شما خواسته شود حجم کاری‌تان را بالا ببرید یا اینکه انجام کاری را عهدهدار شوید که در نظرتان مناسب شما نیست یا حتی درخواست مطرح شده به کار کردن در روزهای پایانی هفته مربوط شود. معمولا چگونه درخواست‌های غیر منطقی را رد می‌کنید؟

اغلب مردم معمولا برای دادن پاسخ منفی مشکل دارند و آن‌طور که جوزف گرنی مولف مکالمات کلیدی می‌گوید زمانی که برای نه گفتن از موضع قدرت وارد می‌شوید، اوضاع برای‌تان بدتر هم می‌شود.

طبق گفته دیان آماندسون مشاور ارتباطات کاری، با این همه مدیران خوب معمولا کارکنانی که از اعتماد به نفس کافی برای نه گفتن برخوردارند را بیشتر دوست دارند. به گفته وی، اغلب این مدیران می‌گویند دوست دارند کارمندشان برای نپذیرفتن یک خواسته دلیل و منطق برای‌شان بیاورد و مسئله صرفا به نحوه بیان و جمله‌بندی شما مربوط می‌شود.

گرنی و آماندسون معتقند که به جای فرار کردن از آن فرد بهتر است ۷ درس مهم‌ برای نه گفتن به مدیران و حفظ شغل‌تان را بیاموزید:

 

۱- از کشمکش و قدرت‌نمایی دوری کنید

برای  نه گفتن به مدیران در ابتدا صحبت‌های‌تان را با پذیرفتن این نکته آغاز کنید که تصمیم نهایی را مدیرتان می‌گیرد و با گفتن این جمله که «نظراتی در مورد بهترین راه‌حل دارید اما متوجه هستید که دستور دستور مدیر است» ثابت کنید که واقعا چنین دیدگاهی دارید، در غیر این‌صورت مسئله می‌تواند به یک کشمکش بر سر قدرت بدل شود.

آماندسون می‌گوید گاهی اوقات نه گفتن یک چالش محسوب می‌شود تا جنگ و لازم است که از تفاوت این دو مسئله آگاه باشید. او ادامه می‌دهد: شاید بهتر باشد از خود سوال کنید بدترین نتیجه‌ای که این کار ممکن است برای‌تان داشته باشد چیست و آن را روی کاغذ بنویسید. در ادامه مشخص کنید که کدامیک (قبول کردن یا رد یک درخواست) می‌تواند بیشترین اثر را روی حجم کاری و آینده‌تان در شرکت داشته باشد.

 

۲- تایید کنید که اهداف نهایی شما با مدیرتان یکی است

ضرب‌المثلی در میان نظامی‌ها وجود دارد که می‌گوید اول به مافوق‌ات احترام بگذار و سپس با وی مخالفت کن. همین مسئله در کسب و کار نیز صادق است و در نظر داشته باشید هدف هر دوی شما یکی است: پیشبرد شرکت.

هدف مشترک هر دوی شما خدمت کردن به شرکت است و وظیفه‌تان تلاش برای رسیدن به اهداف. او در ادامه می‌گوید: مهم این نیست که حق با چه کسی است بلکه این اهمیت دارد که چه کاری صحیح‌تر است.

۳- تاکید کنید

به گفته گرنی، زمانی که افراد را به خوبی تفهیم کنید راحت‌تر می‌توانند مخالفت را بپذیرند. «پیش از آنکه حرف خودتان را بزنید بهتر است که به صحبت‌ها و دلایل مدیرتان گوش دهید چراکه اگر بداند به حرف‌هایش گوش داده‌اید موضع دفاعی ضعیف‌تری را اتخاذ خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر دوست ندارید نظرتان را تغییر دهید نباید چنین انتظاری را از مدیرتان داشته باشید.

۴- پیامدهای درخواست مطرح شده را برای مدیرتان توضیح دهید

مردم اغلب باور دارند اگر مدیرشان آنها را باور داشته باشد، این شانس را به خود می‌دهند که پیشنهادات دریافتی را بپذیرفند اما در نظر داشته باشید زمانی که نیازی به شخصی کردن مخالفت‌تان وجود ندارد بهتر است که از این کار خودداری کنید.

در عوض توصیه می‌شود از حقایق برای توجیه مخالفت‌تان استفاده کنید و پس از آنکه در صحبت‌های‌تان نشان دادید به اهمیت درخواست مطرح شده واقف هستید، بهتر است بگویید که وظیفه تازه محول شده از سوی مدیر چگونه می‌تواند بر پروژه‌های دیگر اثر بگذارد. برای مثال ممکن است باعث هدر رفتن منابع مورد نیاز شده یا حجم کاری‌تان را زیاد کند و پس از ذکر این موارد از مدیرتان درخواست راهکار کنید.

اماندسون می‌گوید: از مدیرتان سوال کنید آیا می‌تواند یکی از وظایف کاریتان را کم کند تا در زمان اضافی تان بتوانید پروژه جدید را به انجام برسانید.

 ۵- برای  نه گفتن به مدیران تان حقایق را با آنها در میان بگذارید

به گفته گرنی، بسیار پیش می‌آید که نتیجه‌گیری به بحث می‌انجامد. از همین رو، اگر قصد رد کردن درخواست مدیرتان را دارید و او هم اصرار دارد که حتما پاسخ مثبت بدهید، احتمالا اطلاعاتی که در اختیار هر دوی شما قرار دارد متفاوت از یکدیگرند و بهتر است که اطلاعات خود را با یکدیگر تطبیق دهید.

در حرف‌های‌تان به مدیر خود بگویید که به نظرتان چه چیزی درست است و چگونه این موضوع بر نتیجه‌گیری شما اثر گذاشته. در ادامه از مدیر خود سوال کنید که چگونه به چنین نتیجه‌ای رسیده و اگر صرفا بر سر گفتن نه یا آری با یکدیگر بحث می‌کنید، نشان می‌دهد که بر سر نتیجه‌گیری‌هایتان با هم بحث می‌کنید نه حقایق.

 

۶- مرزها را از ابتدا تعریف کنید

زمانی که درخواست‌ها به زمان شما مربوط می‌شوند، بهتر است که قوانین را هم خودتان از همان ابتدا معین کنید. اگر دوست ندارید که در روزهای پایانی هفته یا تعطیلات از طرف شرکت با شما تماس گرفته شود، از همان ابتدا که حریم‌های محکمی میان‌تان وجود دارد این موضوع را روشن کنید. در این صورت مدیر شما با شنیدن پاسخ منفی زیاد هم شگفت‌زده نخواهد شد.

۷- برای  نه گفتن به مدیران تان در مورد زمان‌بندی فکر کنید

تا پیش از مطرح شدن این درخواست چه چیزی در دفتر رخ داده است؟ ممکن است پاسخ به این سوال در توانایی شما برای نه گفتن اثر بگذارد.

اگر تا قبل از این، عملکردتان از سوی مدیر ضعیف ارزیابی شده یا به تازگی به درخواست دیگری از سوی وی پاسخ منفی داده‌اید شاید وقت مناسبی را برای مخالفت با او انتخاب نکرده باشید.

اما اگر عملکرد سابق شما مورد تقدیر قرار گرفته، از آزادی عمل بهتری برای نه گفتن و مخالفت با مدیر برخوردار خواهید بود.

 


نوشته شده توسط : admin
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دي 1395
تعداد بازدید : 151

بازگشت